Rethink Depression

Depression er en global udfordring. Nogle af symptomerne er velkendte – fx at føle sig trist og isoleret. Mindre kendte er de kognitive symptomer, som gør det svært at fungere normalt i hverdagen.

Lundbeck vil ændre dette med en global kampagne, der har som målsætning at skabe opmærksomhed, uddanne og anspore patienter til at søge behandling.

Det var dog en stor udfordring at skabe en kampagne, som både skulle engagere og uddanne, da kognition i depression er meget kompleks, medicinalvirksomheder er underlagt meget strenge marketingregler, plus den enorme stigma der er ved mentale lidelser.

Vi udviklede en social media strategi og identitet, som forbinder de abstrakte koncepter i kognition med mere håndgribelige metaforer og dagligdags situationer, for at hjælpe patienter med at forstå og relatere til deres symptomer.

Den begrænsede “bite size” kommunikation på Twitter og Instagram blev bakket op af et website med artikler og råd til at tale med ens læge om de forskellige symptomer.

Strategien og var designet som community building – vi ville opbygge en stærk tilstedeværelse og platform mere end at eksekvere en one-off kampagne.

Rethink Depression blev lanceret i foråret 2016 og ved årets afslutning talte communitiet mere en 26,000 patienter, pårørende, ambassadører og andre interesserede, hvilket var over 100% mere end målsætningen.

I en branche-benchmark, der sammenlignede tweet engagement i 27 forskellige pharma-støttede kampagner, var Rethink Depression den klart mest engagerende kampagne – 182% over nummer to.

En guide til at tale med ens læge blev downloadet mere end 3,000 gange fra websitet.

Kampagnen kører stadig med resultater, der kun er blevet bedre siden.

År: 2016, 2017

Credits
Strategi og idé: Jonas Juhler Hansen
Art Director: Nina Due Halvorsen
Design: Andreas Johansen, Claus Ellemose
Projektleder: Iben Egesborg, Mie Falkenstrøm, Caroline Kildegaard
Community manager: Pernille Vesterled