#JegKørerIkkeHjem for Sikker Trafik
Rådet for Sikker Trafik ønskede en sjov julekampagne på Facebooksiden Stop Spritkørsel, der satte fokus på spritkørsel under årets julefrokoster. Communitiet på siden var generelt stærke tilhængere af budskabet om afholdenhed og “sjov uden alkohol”, hvilket Sikker Trafik ønskede at udfordre lidt.
Vi tog udgangspunkt i de kendte blå “Jeg kører hjem”-nåle, og vendte budskabet rundt med Jeg Kører Ikke Hjem. Modsat det sædvanlige budskab om at holde sig ædru, sagde vi i stedet, at man bare skulle fyre den af og feste løs – men lad være med at køre hjem.
Til at aktivere kampagnen lavede vi klistermærker med en masse festlige statements, som alle blev afsluttet med #JegKørerIkkeHjem. Fx Jeg ejer dansegulvet, Det er min første friaften i år, Jeg tager aldrig hjem osv. Disse ark med klistermærker kunne man gratis få tilsendt til sin julefrokost, og så var forhåbningen, at folk ville klistre dem på hinanden og sig selv og derved skabe opmærksomhed.
Samtidig var det også en “selfie-egnet” aktivering, så et af hovedformålene med kampagnen var deling af glade festbilleder på Instagram tagget #jegkørerikkehjem.
I kampagnens første år blev der bestilt over 10.000 ark klistermærker, og mange hundrede billeder blev delt på Instagram. Sikker Trafik har siden udviklet på konceptet, som kører hver december, men grundidéen med klistermærker med festlige budskaber er den samme.
Credits
Kunde: Rådet for Sikker Trafik
Bureau: Curious, Seismonaut
Idé og eksekvering: Jonas Juhler Hansen, Mette Bierbum Bacher